söndag 25 januari 2009

Sista råttmiddagen

Sista dagen på råttåret och vi är bjudna till kollegan Duff på middag. Den gick i nordkinesisk stil med dumplings, vitlökskyckling och soppa, som vi tror var baserad på någon sorts mage. Allt var mycket gott och soppan var faktiskt bäst. Björn hade turen att få dumplingen med den gömda lyckopengen. Ett år med lycka, välgång och rikedom väntar. Härligt.

Idag var det 10 grader i Guangzhou och utan värmesystem i lägenheterna så får man ha ytterkläderna på sig inomhus. Från vänster: Carina, Duffs svärmor, Duffs fru, Duffs dotter och Duff.

V-tecknet är grundläggande i kinesisk barnuppfostran.

Hela familjen Qiu.

Vi inväntar med spänning oxens år och passar på att avsluta med ett kines-engelskt lingvisttrick. Pris väntar till den bästa förklaringen.

Happy 牛 Year!

8 kommentarer:

Per sa...

Skit. Jag antar att jag är diskad i en den här tävlingen för jag har ju fått reda på svaret. Så jäkla typiskt

CoB sa...

Ledsen Per

Det var inte meningen att berätta men vi visste inte att det skulle bli en tävling av det. Du kan ju alltid gissa på kaffeskyltsfrågan :-)

Det finns även en lunchpristävling som inte har någon vinnare än.

Björn & Carina

Unknown sa...

happy ox year!

BoC sa...

Hej Magnus

Då måste vi ge dig chansen att laborera lite runt ditt svar. Om svaret består av två delar har du just nu bara svarat på en del. Vi är säkra på att du kan det men vi måste tyvärr be dig om ett utförligare svar ;-)

Överdomarna

Lotta sa...

Oxe heter heter typ nju på kinesiska. Kanske..

Lotta sa...

ska jag äntligen äntligen vinna vinna?

Lotta Lotta

Per sa...

Jag kommer att vara på hugget i kommande tävlingar! Kan ni inte ha ett inlägg om skägg i Kina med medföljande tävling. Där känner jag att jag har chansen

BoC sa...

Då meddelar vi delad vinst i denna tävling. I sann solidarisk anda så får ni ett poäng vardera.

Magnus = 1
Lotta Lotta = 1